Prelegerea, expunerea, conferinta, prezentarea… live fac parte din categoria experientelor de invatare expozitive. Alaturi de lector, conferentiar, „expert”… exista uneori o proiectie multimedia. Avantajul acestei metode este numarul mare de “beneficiari”. Salile de conferinte, amfiteatrele pot gazdui sute, uneori mii de auditori.
Dezavantajul acestor forme de invatare este feedback-ul de slaba calitate din partea “beneficiarilor”. Din respect, obligatie, plictiseala… auditorul poate afisa o atitudine egala ori poate simula interesul. In mediul universitar acest dezavantaj este compensat prin existenta seminariilor, lucrarilor de laborator, proiectelor, practicii productive etc.
In cazul companiilor care organizeaza pentru angajati activitati de invatare expozitive, a fost inventat follow-up-ul. Din experienta stim ca uneori, aceasta activitate degenereaza intr-o minunata revedere cu prieteni dragi, discutii… derapand de la obiectivele operationale si implementarea in activitatea productiva.
Personal prefer instructajele scrise ori multimedia si promit ca voi scrie despre eficienta acestei alegeri.
Cel mai interesant fenomen apare la prezentarile din cadrul non-formal, cand pur si simplu primim un e-mail ori vizitam un site, suntem atrasi de o prezentare scrisa si ne inscriem ca participanti la o prezentare live.
Ajunsi acolo gasim un „speaker” care ne vorbeste despre o tema sau mai multe, iar impresia pe care urmareste sa ne-o lase este cea de profesionist in domeniu. Uneori reuseste! Abilitatile de „public speaking” contribuie la obtinerea acestei impresii. De multe ori ne simtim bine in compania acelei persoane care ne vorbeste despre lucuri atat de interesante, importante, …ante! Nu oricine plateste pentru a asculta si a se afla in compania unui mare om de vanzari, a unui antreprenor, a unui realizat…! Cati dintre noi suntem constienti ca in acel moment „speaker-ul” vorbeste DESPRE…?
In acest sens, una dintre metamodalitatile cu care opereaza domeniul NLP este denumita pe scurt „disociere”. In cazul metodelor expozitive prezentatorul/speakerul/… este „disociat”.
Personal prefer metodele unde este prezenta cealalta metamodalitate NLP – „asocierea”: workshop-ul, seminarul, experimentul, rezolvarea de probleme, invatarea prin descoperire, demonstratia…
Iata un set de intrebari pe util pentru a decide la ce fel de experiente educationale sa participam:
Ce voi reusi sa fac dupa ce ies din sala?
Ce pot sa iau valoros pentru mine in urma participarii la…?
Ce decizii, promisiuni si angajamente pot face fata de mine? Sunt suficiente?
Am sadit ceva efectiv valoros pentru viitorul meu si/sau am petrecut un timp agreabil?
Invat si ma simt mai bine cand urmaresc o prezentare sau cand realizez ceva cu mainile, sufletul si inteligenta mea?
Cu certitudinea ca „intotdeauna facem cele mai bune alegeri”, aminteste-ti, calitatea intrebarilor pe care ni le punem determina calitatea vietii pe care o traim!
Cristian MIHAI
Fellow Member Trainer IANLP
Afla detalii si inscrie-te la
Formarea NLP Practitioner Certificat International!